donderdag 11 augustus 2016

Mooie herinneringen ...

Wij zijn alweer een aantal dagen thuis, onze fietsen zijn nog ergens onderweg.

Ze worden terug gebracht door de firma Soetens, die garandeert dat dat binnen de 14 dagen gebeurt.

We liggen dus weer in ons vertrouwde bedje en denken vaak terug aan de voorbije 5 weken.

Je kan onze reis in cijfers zien :

• 34 dagen met de fiets op trot, waarvan dagelijks toch minimum een 6-tal uren fietsend
  • 2.247,9 kilometer afgelegd
  • in 6 landen gebold
  • meer dan 100 liter water achterover geslagen (met ons tweetjes)
  • een 50-tal pastakes gegeten (idem)
  • ongeveer 16 pizza's soldaat gemaakt (idem)
  • 10-tallen tiramisu's gedegusteerd (Koen)
  • in 33 verschillende hotels geslapen
  • 38 artikels voor de blog geschreven
  • rond de 1000 foto's gemaakt
  • ....
Hierboven zie je cijfers, waarvan sommige misschien wel wat indruk maken.

Maar in onze gedachten blijven vooral de schoonheid van 't parcours, de ontelbare charmante dorpjes die we passeerden, de hellingen en moeilijkheden die we samen overwonnen, de contacten met toffe, spontane, lieve, hulpvaardige, soms ook een beetje gekke mensen die we hebben ontmoet en die de fietsdag elke keer weer anders maakten, onze relatie die toch wel veel hechter geworden is...

Zoveel mooie herinneringen om te koesteren ...

woensdag 3 augustus 2016

Woensdag 3 augustus 2016 - Roma !!!

Sacrofano - Rome
afstand: 48.7km, gem. snelheid: 18.5km/u, stijgen: 181m, dalen: 482m
totaal afgelegd: 2247.9km

Vandaag is onze laatste dag 'op trot met de fiets', straks bereiken we Rome. De dag begint hier weer schitterend : geen wolkje aan de hemel te bespeuren en de temperaturen zijn aangenaam om 't ontbijt buiten te nemen...

De rit vandaag is er één met complicaties : we rijden vanuit Sacrofano te veel naar beneden en staan op een gegeven moment te kijken hoe 't nu verder moet. Een Italiaan komt naar ons toe en beweert dat we helemaal niet terug moeten, maar verder moeten afdalen. We hadden beter naar Van Het Groenewoud geluisterd en geen vertrouwen in Italianen gehad want we komen op een grote baan terecht waar 't verkeer tegen grote snelheden langs ons heen fluit. We moeten zelfs door tunnels op een soort van pechstrook ... gewoonweg akelig !

Maar goed, we overleven 't zonder een schrammetje en komen er met de schrik vanaf. Even later rijden we op een fietspad naast de Tiber en bereiken we Rome.

Op dat moment is 't alweer hééééééééét. We zetten door om 't Sint-Pieters te bereiken, het is daar op dat moment al zo druk en zinderend warm.

Ik maak er een ereronde, die Koen fotografeert. Hij wil mee een toerke maken op het mooie plein, maar dan komt de garde ons tot de orde roepen  : er mag niet gefietst worden op het Piazza San Pietro!

We hebben honger en dorst en gaan een lekker restaurantje zoeken buiten de drukte van al dat volk. Het is hoog tijd dat we eens gaan toasten op wat we samen verwezenlijkt hebben.

SALUTE !

dinsdag 2 augustus 2016

Dinsdag 2 augustus 2016 - Aan de poorten van Rome

Otricoli - Sacrofano
afstand: 47.7km, gem. snelheid: 17.2km/u, stijgen: 720m, dalen: 565m
totaal afgelegd: 2199.2km - tot Rome: +/-32km

We vertrekken vanmorgen in Otricoli nadat we de hoteleigenaar nog eens bedankt hebben voor de lekker limoncello van de vorige avond. De lucht is stralend blauw, 't belooft weer een schitterend dagje te worden vandaag...
's Morgens fietst het altijd vlotjes, de temperatuur laat dat dan nog toe.

Ik ben een beetje weemoedig bij 't trappen, want ik weet dat het onze laatste volledige dag 'op trot' is... Morgen staan we aan de poorten van Rome en is 't parcours afgelegd.

Om half 11 hebben we al een 30-tal kilometer afgelegd en zijn we in Faleria. 't Plein zit vol kletsende mannen langs de ene kant, de vrouwen langs de andere kant en wij d'r ergens middenin.

We eindigen onze dag in Sacrofano want 't wordt véél te heet om nog verder te bollen... Ons logement is een toffe agriturismo 'Merlano', 't ligt weer bovenop een heuvel, is moeilijk te bereiken maar dat zijn we ondertussen al een beetje gewoon...

Koeien zonder bellen, maar met horens ...

maandag 1 augustus 2016

Maandag 1 augustus 2016 - Lekker eten !

Massa Martana - Otricoli
afstand: 48.9km, gem. snelheid: 18.2km/u, stijgen: 549m, dalen: 636m
totaal afgelegd: 2151.5km - tot Rome: +/-77km

We vertrekken  's morgens op de 'Via Flaminia', een oude Romeinse weg die Rome verbond met Rimini en die Julius Caesar gebruikte voor zijn mars op Rome.

Dit zien we hangen in een bar in Narni... We moeten d'r es goed om lachen.

Narni is ook een leuke stad trouwens, maar voor ons weer ontzettend moeilijk te bereiken omwille van de ligging op een hoogte.

Onderweg zien we de bui al hangen...

... en zoeken naar visjes in 't water.

's Middags zitten we op een terras in Testaccio voor ons middagmaal.  Tot nu toe zijn we aan nattigheid ontsnapt. We zijn net aan de antipasti toe als er een onweer losbreekt.We moeten naar binnen vluchten en ik eet heel lekkere 'pappardelle al tartufo' terwijl 't buiten giet. Als Koen z'n voortreffelijke 'tiramisu' op heeft, schijnt de zon alweer en rijden we door.

Om kwart na 3 zitten we al op de kamer van 'Hotel Umbria' in Otricoli en bekijken we waar onze rit morgen naartoe gaat.

Overlijdens worden op deze manier bekend gemaakt in 't dorp

zondag 31 juli 2016

Zondag 31 juli 2016 - Zondag in Umbrië

Petrignano - Massa Martana
afstand: 57.3km, gem. snelheid: 16.8km/u, stijgen: 557m, dalen: 492m
totaal afgelegd: 2102.6km - tot Rome: +/-124km

We vertrekken en zien vrijwel meteen Assisi in de verte liggen. Onze rit loopt evenwel niet door de mooie stad.  Ik noteer 't in m'n boekje bij de dingen die ik zeker nog wil doen in de komende jaren.

't Fietsen gaat vlot en om kwart voor 10 stoppen we alweer voor een koffietje (en voor Koentje ook een tweetal koffiekoekjes) aan een bar. We beginnen al zowat échte Italianen te worden.

Wat er daarna volgt, vind ik 't mooiste dat we tot nu toe al gezien hebben onderweg. We fietsen op een fietspad van Assisi naar Spoleto. Het landschap is zo mooi, ongeloofelijk !!!

Als kers op de taart eindigt dit mooie stukje tocht in Bevagna. Een parel van een stad...

'
We doen er een tof klapke met Belgen uit Roeselare die ook meteen een leuke foto van ons maken.

t Is nog te vroeg om te eten op deze fantastische locatie (we moeten er zeker terug komen!), dus rijden we door tot in Bastardo. We eten er allebei een 'spaghetti al pomodoro'. Ik neem dan nog een 'gelato con tre gusti'.

Er volgt nog een redelijk zwaar stuk : klimmen gedurende 6km aan 3 tot 5%. Dat is niet zo steil, maar in temperaturen tussen 30 en 40 graden kan het toch tellen hoor!

Rond 16u komen we in ons logement 'Agriturismo Orisi' toe. Er is een zwembad, da's altijd prettig om goed af te koelen. Koen maakt alles klaar voor de blog, terwijl ik de was doe. Daarna volgt de dagelijkse massage van Koen om de verzuring zoveel mogelijk uit de spieren te krijgen... Je ziet : we zijn al een goed geolied team na zo'n 30 dagen met elkaar op tocht te zijn.

't Was ook in Bevagna duidelijk zondag...

zaterdag 30 juli 2016

Zaterdag 30 juli 2016 - Umbrië in zicht

Anghiari - Petrignano
afstand: 84.5km, gem. snelheid: 19.8km/u, stijgen: 407m, dalen: 525m
totaal afgelegd: 2055.3km - tot Rome: +/-180km

Vandaag vertrekken we nog in Toscane, maar na een uurtje rijden zijn we al in Umbrië. We stoppen er voor een koffietje, nl. in Città di Castello, een leuk stad - de zoveelste in de rij.
Ons ritje gaat vlotjes : 't is plat en nog relatief fris. We volgen de Tiber.

Onderweg passeren we de abdij van Monte Corona. Heel mooi gelegen en 't kapelletje is zo bijzonder, een bezoekje waard.

We eten broodjes met prosciutto en salame op een terrasje in Resina. Het is op dat moment 34° in de schaduw.  We beslissen nog een 25km door te rijden en ik reserveer dan ook een hotel in Petrignano 'La Torretta', met zwembad.

Om 15u arriveren we op onze bestemming, een beetje oververhit in mijn geval.  'k Voel me niet écht in m'n sas, een nachtje goed slapen zal me deugd doen...

En hier passeerden we ook vandaag ...

vrijdag 29 juli 2016

Vrijdag 29 juli 2016 - Een mooie dag ...

Penna - Anghiari
afstand: 48.4km, gem. snelheid: 18.1km/u, stijgen: 578m, dalen: 524m
totaal afgelegd: 1970.8km - tot Rome: +/-263km

Koentje had gisteren toch zo z'n bedenkingen bij fietsen in het eerste ochtendgloren en dus is 't vandaag al kwart na 7 als we vertrekken op wijnboerderij 'Tiberio'.  Maar niet na Juliana, de wijnboerin, te hebben beloofd om terug te komen met 'la macchina' zodat we op een serieuze manier door Toscane kunnen rijden, Firenze bezoeken ipv Rome (ze is nogal chauvinistisch!) en genoeg van haar wijn meenemen...

't Gaat zeer vlotjes : de rit is er eentje met aanvankelijk enkel 'bulten' tussen 1 en 5 %, 't zonnetje geeft temperaturen van zo'n 16° (ik heb zelfs een vestje aan bij 't vertrek!), het zicht is fenomenaal!

We stoppen even aan de 'Ponte Buriano' omdat ze zo mooi is. Jammer dat er zoveel verkeer over rijdt.

Om half 10 zijn we in Ponte alla Chiassa, we hebben dan al 27km gereden op een elegante, ongedwongen manier die we de voorbije dagen zelden vertoonden! We stoppen aan een bar en drinken allebei een koffietje, Koen eet er ook een lekkere crèmekoek bij.

Om onze bestemming Anghiari te bereiken, moeten we nog wel het nodige klimwerk verrichten.  Het ligt immers hoog op een helling.

Om 12.15u zitten we al aan een heerlijk maal van ristorante 'La Nena'. We eten er heerlijke 'antipasti della Nena' en 'grigliate miste'. Jullie moeten es kijken hoe steil de straat is die wij moeten afdalen naar ons hotel toe...

Na een uitgebreide siësta bezoeken we Anghiari. We maken er een klassiek concertje mee in de straten van het oude centrum. We laten jullie mee genieten van de mooie foto's die Koen gemaakt heeft.

En deze komen we ook overal tegen ...